21 mars 2016

Lite lektyr från förr


Ytterligare en komplett årgång av Allt i Hemmet har tagit plats i bokhyllan här hemma. Denna gång är det året 1958 som är representerat. En tidningsbinge som den här ger upphov till många timmars härlig läsning och det är inte alls svårt att drömma sig iväg i inredningsreportage och annonser...
På bilden syns också ett par andra böcker som har hittat hit på sistone. Bla "Läckra kvällsrätter"från Ica-förlaget.

Men om de är så läckra vet jag inte. Boken är från 1967 och efter att ha bläddrat i boken kan jag inte annat än undra om man hade några smaklökar alls på den tiden...
Se på denna tex som de så käckt kallar "Lördagsaladåb". Alltså tänkt att inta en lördagskväll kanske som bjudmat tillsammans med ett par gäster.
Lätt att göra är den, man blandar korv(!), kokta ägg, färsk gurka, tomater och persilja, häller på buljonggelé och låter stelna. Den festliga såsen som man skymtar nere till höger består av filmjölk, salt, vitpeppar och dill.
Verkar det gott? Näe,jag blir iallafall inte sugen, och vet att om jag över huvud taget skulle få i mig detta skulle det gå åt åtskilliga klunkar vin att skölja ner det med... Men inte ens det verkar man bjuda sina gäster på. Av bilden att döma så är det citronvatten som är drycken som gäller till denna delikata lördagsrätt. Yummy, yummy!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar