1 november 2011

Vad är det som är så speciellt med ugglor?


Utan att det är planerat, eller att jag egentligen alls tänkt på det så finns de överallt. På väggarna, fönsterbrädan, bokhyllan. I keramik, målad form och broderade. Jag samlar inte, men någonting måste tilltala mig med dessa lite gåtfulla djur, eftersom de som sagt var finns lite varstans hemma hos oss.
Det här är några, men det finns säkert fler, som jag inte tänkt på...
Den här står på fönsterbrädan i vardagsrummet, den kommer från min mormor o morfar.

En stor och klumpig keramikpjäs från Norrmans. Den står i hallen på en byrå. Visst ser ugglorna lite ledsna ut?


Orange och brun, också den från Norrmans...


...liksom den här lilla "sötingen".


Två stycken från Ninnie-keramik. 



Orange Gabriel-ugla. Flera av ugglorna har jag säkert visat i bloggen förut. Fast då i ett annat sammanhang.

Keramiktavlan till höger vet jag har varit med förut,  men inte den broderade tavlan bredvid. Den har min mormor gjort. Hon kunde brodera hon, min mormor. Om ni visste vad tavlor hon hade hemma hos sig, och så många tavlor hon gav till barn och barnbarn! Nu är hon borta sedan flera år, och då är dessa minnen extra värdefulla att bevara. Visst är den fin?
  

Dessa två tavlor inköpta på loppis för flera år sedan för en guldpeng styck är ett litet mysterium för mig. Duken de är målade på är liksom gjord av löv som är sammanklistrade. Ni kan se det på den översta tavlan som det blänker i. Konstnären heter "Narong". Är det någon som sett något liknande, eller kan hjälpa mig med var ifrån de kan komma så skulle jag bli glad. Nu är inte bilden den bästa, men de är verkligen jättefina.

9 kommentarer:

  1. Norrmansugglan var ju sååå fin!

    SvaraRadera
  2. Ja, de var fina ugglorna på löv (de andra med förstås), jag har aldrig sett något liknande, det ser inte ut att vara några "svenska" löv?

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag bara har en uggla. Kan ses här:
    http://jjform55.blogspot.com/2011/09/bakluckeloppisen.html

    SvaraRadera
  4. jag gillar också ugglor! kanske är det för att de är mystiska och nästan lite mytologiska som vi människor gillar dem.

    SvaraRadera
  5. Ja ugglor är ju så fina! Våra barn går på en förskoleavdeling som heter Ugglan så det är extra kul med ugglor till dem också, på kläder tex.

    SvaraRadera
  6. jag har också insett att ugglor, och fåglar överlag, är väldigt luriga. och enormt sällskapssjuka! först har man bara en och sedan helt plötsligt, utan att man själv förstår vad som hände, så har man 20....

    SvaraRadera
  7. Ugglor är så fina, lite mytomspunna symboler. Kloka, vackra och lite mystiska. Minns ugglan från "I Fablernas värld" och "Twin Peaks". Du får se till att utöka din samling med en Tore borg-uggla eller två. :)

    SvaraRadera
  8. Gillar dom flesta av dina ugglor. Har nog bara en broderad just nu sen min Ninnie-tavla föll i golvet.Ja en ljuslykta också förresten. Och några små uglor i prylhyllan...Ett antal andra fåglar också men änderna som var så poppis förr har jag nog inte kvar en enda ....

    SvaraRadera
  9. Jag har också ställt mig den frågan, de är väldigt tilltalande på nåt vis!

    SvaraRadera