12 januari 2013

En tur till Linköping





Efter att morgonpasset på djurhemmet var avklarat tog jag en sväng in till stan. Med siktet inställt på Hjärta till hjärta och Erikshjälpen. Med mig ut från Erikshjälpen hade jag en Gabrielvas, pärlvas och en ny vårgardin till köket.   


-Hej kompis, sa de två andra i samma serie som redan stod i hallfönstret och väntade.



 Även pärlvasen blev väl emottagen av sin likar på stringhyllan.



Jag har alltid gillat porslinsserien Terra, men hittills bara haft uppläggningsfat och karotter. Därför blev jag extra glad när jag hittade sex stycken stora tekoppar serien. Nu dricker ju aldrig jag te, men det finns det andra i familjen som gör. Eller annars får jag börja, kanske tom te kan smaka gott i så snygga koppar...




Ända sedan jag såg denna bild i en IKEA-bok jag har, har jag önskat att hitta delar i servisen "Midsommar".
Den såldes på IKEA i mitten av 70-talet och är alldeles hysteriskt fulsnygg med sina stora blommönster. Men tyvärr har jag aldrig hittat en endaste liten del. Tills idag...
     




...då jag råkade snubbla över 4 stycken kaffekoppar till det hutlösa priset av 5 kronor stycket. Så äntligen har jag börjat samla, högst på listan står förstås mattallrikarna, men jag kommer att hitta sådana också. Plötsligt händer det!

3 kommentarer:

  1. Kul - hade aldrig sett Midsommar. Pssar fint ihop med vårgardinen!

    SvaraRadera
  2. Missade en hel servis av "Midsommar" för 50 kr i somras på en loppis. Inte det heller att jag var för sent framme, utan bara att jag fick hjärnsläpp och tyckte att det var för mycket jobb med att kånka hem den. Ångrade mig 5 min senare, men då var den givetvis redan såld. Har stört mig sedan...

    Grattis till kopparna - jättefina!

    SvaraRadera
  3. Vaserna gör sig verkligen ihop. Midsommar ser verkligen så somrig ut som man kan önska. Trevlig!

    SvaraRadera