31 maj 2013

Först tandläkaren, sen loppis

Tog ut en semesterdag idag. Ett besök hos tandläkaren var inplanerat, men när det var överstökat hade jag siktet inställt på lite loppisar. Jag resonerar som så att "dukar kan man aldrig få för många av" vilket resulterar i ett till bredden fyllt dukskåp. Men det går alltid att trycka in ett par till! En stor gul duk samt en liten märkt "Ullas" följde med mig hem.

 Liksom dessa två, också de märkta med "Ullas".

 Två fönsterlampor, i olika färg men ändå lika. Ska få hänga i vardagsrummet, dax att byta ut de som hänger där nu.

Jag är stolt ägare till en receptlåda från 70-talet, men idag hittade jag en som jag tycker är strået vassare. En kortlåda daterad 1924! Utgiven av tidningen Husmodern.

 Korten står i kategoriordning och genom att läsa recepten får man ta del av matlagningskonsten för nästan hundra år sedan. Det känns som om jag hittat en liten skatt!

Många av receptet är ren husmanskost som håller än idag, men inte alla. Jag känner att den här lilla lådan kommer att ge mig många timmar intressant och roande läsning. 

Vissa grejor man samlar på är konstigare än andra, och min samlarmani av gamla plåtbrickor håller på att gå överstyr. Men jag slutar inte handla för det, och jag blev så glad idag när jag hittade en brun, liten oval variant.  Hade ingen med den formen förut. Så nu är det bara att hålla ögonen öppna och börja samla...

...så jag hittar det i lika många färger som de runda med grepe!

3 kommentarer:

  1. Uuunderbara fönsterlamport! :) Älskar bricksamligen!

    SvaraRadera
  2. Kortsystemet var verkligen en skatt =)

    SvaraRadera
  3. Du hittar bra roliga saker å sköna ting! Receptlådan måste vara en raritet. Framsidan är ju verkligen dekorativ, nog för att jag skulle ha svårt att placera den,,, ;)

    SvaraRadera