11 maj 2013

Loppis i Tranås



Idag var det dags för den årliga storloppisen i Tranås då hela Storgatan är full av loppisstånd. Lite smått och gott hade jag med mig hem men de riktigt stora fynden lyste med sin frånvaro. Tydligen hade många försäljare börjat sin försäljning långt innan det öppnade och då är klart att det blir utplockat. Eller om det är jag som håller på att bli snål och kräsen, jag vet inte.
Två vaser från Gabriel i serier jag samlar på hittade jag, nu visade det ju sig att den blåa hade jag exakt en likadan redan, men det är inte första gången jag kommer hem med saker som visar sig bli dubbletter!  
En ljuslykta från Gabriel fick jag med mig hem, och den hade jag inte sedan tidigare. Nu håller min samling på att bli sjukt stor, se bilden under.
En stor härlig skål i servisen Isolde som jag samlar på var också ett köp som jag inte direkt tvekade på. Inte heller Norrmansfåglarna blev gamla på loppisbordet efter att jag fått syn på dem.   En ljusgul, gammal ytterkruka för en tia kunde jag ju inte heller låta bli att köpa.



Ja, här ser ni samlingen av Gabriellyktor. Och detta är bara de röda, jag har ett gäng gula också. Den nya är den minsta av de höga, den längst fram. 





Gabrielvasen fann sig väl tillrätta bland sina "kompisar" på fönsterbrädan.
  


Och Norrmansfåglarna blir bara fler och fler... Men jag har sett att det är fler retrobloggare som gillar dem, så jag är i gott sällskap!




Jag gjorde ju ett tokfynd till! För endast tjugo riksdaler blev jag ägare till en stycken kornish. Den är över två meter lång, och i fint skick. Jag vet inte riktigt vilket fönster jag ska ha den i ännu, måste först smälta att jag faktiskt hittat en, och till vrakpris dessutom. Men upp ska den, och då kommer det bilder på hela, jag lovar!

2 kommentarer:

  1. Snyggt "loppat". Kornish för en tjuga är ju bara att gratulera!

    SvaraRadera
  2. Fina fynd, och då gillar jag ju särskilt ljuslyktorna men även dina söta fåglar.

    SvaraRadera