18 november 2013

Lite försmak av julen


 Visst är det kul nu, när loppisarna kör sina julmarknader, och borden dignar av tomtar och andra julpynt. Och fast man har ett antal kartonger i källaren redan, och egentligen ingen plats alls för en endaste tomte till, så fortsätter de att följa med hem. Och visst är det något alldeles speciellt med gamla tomtar?
I helgen var jag en sväng till "Hjärta till hjärta" för att trängas bland alla andra fyndsugna tomtegalningar. För jag var inte själv i lokalen, det kan jag lova. Men det är inga större problem, jag har med tiden fått ganska vassa armbågar...




Den här ängeln o de gamla piprensartomtarna låg i en "fyndpåse" med massor av julpynt, mestadels gräsliga grejor. Men jag var ju tvungen att köpa hela påsen för att få dessa så resten slängde jag, så kan det gå!
Ängeln blev jag extra glad över eftersom jag samlar på dessa. De finns i lite olika färger och former. De tre första fick jag av min mormor, och sen har jag lyckats hitta fler och fler.


Plastljusstakar i samma stil som de man ställer fram till påsk, i form av påskliljor (se lilla bilden). Men här är det julstjärnor istället. Dessa har jag aldrig sett förut. Det låg en hel drös i en korg, tre fick följa med hem.



 Julbonader i den "rätta" stilen som säkert hittar sin plats på någon vägg här hemma i jul.


1 kommentar:

  1. Tänk, att man blir lika glad varje gång man ser julpynt!! Julstjärneljusstaken (långt ord) var qul. Har inte heller sett nån sån förr.

    SvaraRadera