9 augusti 2016

Slut på semestern :(

Idag är min sista semesterdag och jag försöker vänja mig vid tanken att jag faktiskt ska gå till jobbet imorgon. Det går så där...
De senaste fyra veckorna har bara rusat iväg, och semestern avslutades med en tripp till Budapest. Där var det värmebölja med en temperatur på 37 grader. Att då komma hem till höststormarna som idag viner utanför knuten, ja det känns lite som att förflytta sig mellan två årstider på bara ett par timmar. 
Budapest var en härlig stad, med jättemånga vackra byggnader. Samtidigt sorgligt att se flera av dem stå och förfalla. Övergivna platser har alltid fascinerat mig, så det är med en slags skräckblandad förtjusning man ser dessa byggnader mitt inne i staden. Helt tomma.
     
Denna byggnad har tidigare inhyst ett stort nöjespalats på de nedersta våningarna men tittar man in genom fönstren finns det ingenting kvar. Och lyfter man blicken ser man att lägenheterna på övriga våningar också är tomma, flera av fönstren är trasiga. Men man kan se och tänka sig hur vacker byggnaden en gång varit...
Budapest är absolut en stad värd att besöka och hoppas att jag kommer att åka till igen.


Ett resmål jag däremot inte vill rekommendera är det nya IKEA-museet i Älmhult som öppnade i somras. För två år sedan besökte  jag deras lilla museum (se här) och fick då samtidigt veta att ett nytt, större skulle öppna 2016. Eftersom det förra var så mysigt och välplanerat så var förväntningarna höga på det nya.
Men det var en stor besvikelse, kändes inte som att man fått ihop mycket möbler alls, utan den mesta informationen fanns på väggarna i form av text och bilder. Jag upplevde det väldigt rörigt och oinspirerande. Mycket tomma ytor som man kunde ha använt på ett bättre sätt. Går man på ett IKEAmuseum vill man ju fullkomligt drunkna i alla möbler och andra prylar som producerats under åren, eller hur? Så var inte fallet, inte på långa vägar. Jag var mycket besviken och kommer inte att besöka det igen :(




70-talsrummet hade man hängt i taket(!) och jag fattar fortfarande inte varför.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar