7 augusti 2011

Och regnet det bara öser ner...

Semesterns sista dag, och det regnar som om himlen har öppnat sig. Känner att jag inte är riktigt redo för arbetet ännu, jag vill ha mer ledighet. Har inte läst klart alla böcker som jag tänkt,inte besökt alla platser som vi planerade att vi skulle göra. Men jag har startat en blogg, och det var däremot inte med i planeringen!
Så vad gör man då en dag, när det regnar så förskräckligt? Jo, man går runt i huset och fotograferar alla keramikväggplattor som hänger överallt och lägger ut på bloggen. Måste ju alla tycka är jätteintressant.
Jag kan förresten nämna att övriga familjen spelar Monopol, men jag blir så vresig och otrevlig när jag inte vinner eller när det drar ut på tiden så jag stod över den här gången...


De här tre tavlorna är mina speciella favoriter. Fleur från Uppsala-Ekeby. tror att formgivaren heter Berit Ternell. Det finns också vaser i olika storlekar i denna serie. Skulle nästan ge vad som helst för en sådan vas. Än så länge har jag bara sett dem på bild...


Den här har jag visat förut. Gulliga ugglor från Ego stengods.


Uppsala-Ekeby, Löv av Ester Wallin. 

 

 Näckrosor och ugglor från Ninnie Keramik

Fulsnygga fiskar från Norrmans i Motala.


Denna runda väggplattan med blommor är också från Norrmans.

Liksom det mesta på den här bilden. Dock är den avlånga ugglan från Gabriel. Längst upp till vänster hänger ytterligare en Fleur från UE.


Den här tavlan är märkt Jie.
 
Ytterligare en Norrmans, jag har mycket därifrån har jag upptäckt.


Blå blommor från Jie.

De här fåglarna flyger i trappen. Min dotter tycker de är gräsliga, och jag har inte bestämt mig för vad jag tycker. Men de påminner mig om min farmor o farfar, de hade sådana i sitt "finrum" så de får hänga kvar.


Denna tavlan har jag också visat förut, och tack vare hjälp från er så fick jag veta att den heter Vattenblad och är designad av Gunnar Nylund. Tack!

Till sist vill jag bara visa vilka läckra reklambilder jag köpte på en marknad för en tid sedan. Inramade så gör de sig jättebra på köksväggen, eller hur? Jag ångrar bara att jag inte köpte fler...

6 kommentarer:

  1. Vad mycket keramik du hade! De gjorde sig vädigt fint tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Dom där flygande fåglarna är underbara! Dom är från tidigt 50-tal gissar jag! Typiska mormor och morfar fåglar! Såg dom även i femtiotals-montern på IKEA´s utställning "Ikea genom tiderna". Dom suktar jag redan efter! Har aldrig sett några själv på loppis men kanske dom dyker upp! Hur hittade du dina?

    SvaraRadera
  3. Min farmor hade två tavlor på ugglorna från Ninnie Keramik, bland annat den du har, de ville jag verkligen ärva, men det var det tyvärr fler som ville. :(

    SvaraRadera
  4. Nu hittade jag keramiktavlan med tre ugglor som tillhör den med de två ugglorna på loppisen i lördags, hurra! :D
    Sen hittade jag även en med de två lösa röda fiskarna från Norrmans i Motala som du har, fast det var fyra små fiskar på en stor tavla.

    SvaraRadera
  5. Gillar reklamtavlorna! Satt idag och och gjorde tavlor av några gamla tidningar. Dock hade jag inga ramar utan jag har använt sådana "glastavlor" utan ram (om du förstår vad jag menar).

    SvaraRadera
  6. Jag har missat alla dina fina tavlor! Vilken samling.

    SvaraRadera