8 november 2011

Åh, om jag kunde få tända den redan...

Gud vad jag älskar när julpynten börjar ställas fram på loppisarna! Och lyckan är fullkomlig när man råkar hitta något med retrostuk. Nytt julpynt är ingenting för mig, jag vill kräkas när jag ser varuhusens utbud. Jag har inte tex förstått det snygga i att hänga svarta(!), enmetersstora julstjärnor i fönstren. Jag har heller inte förstått varför moderna tomtar som säljs idag är långa, trådsmala och har svart luva och rock. Och så ser de ofta sura ut också!
Vad tycker ni, vad pyntar ni med? Gammalt eller nytt?
Idag sprang jag på den här "skönheten", julstjärnan Stella, och så klart åkte den snabbt ner i korgen! Jag har en likadan redan, men nu har jag två och det tror jag inte ska bli några som helst problem. Dyr var den inte heller, och då finns ju ingen anledning alls att tveka, eller hur?  Jag har sett vad likadana kan gå för på Tradera...
                                                                                                                                                        
Så klart hittade jag lite andra bra att ha-saker också. Två snygga skålar, ett glasfat med handtag (nån som vet var det kommer ifrån?) och en burk i samma serie som ett par andra jag har.














Så nu är de tre = en liten samling!

5 kommentarer:

  1. Håller med... Längtar till Advent så man får börja pynta och för att få se allas "julbloggar"
    Samlingen blev söt och tyvärr kan jag inte hjälpa dig med info. ang. ditt fat.

    SvaraRadera
  2. För mej är julen mest röd och jag har både nytt och gammalt men inte för moderna julsaker.Har ganska många tryckta bonader, mest från 60-talet gissar jag. Många gamla tryckta dukar men använder bara ett fåtal.Nyare eljusstakar i rött trä.En del tomtar i filt och trä helst retro, men sällan dom gamla porslinstomtarna som jag oftast tycker ser arga ut.Glada mysiga snögubbar gillar jag också. Din stjärna var så snygg !

    SvaraRadera
  3. Fin julstjärna, fyndade en likadan i somras och längtar också efter att få hänga upp den! :)
    Glasfatet känner jag igen, det är snarlikt ett som jag fått ärva av min farfar. Mitt är dock mer laxrosa i tonen och har tillhörande karaff och små glas. men jag har tyvärr inte heller någon aning om var det kommer ifrån.

    SvaraRadera
  4. vilken fin stjärna!

    nytt julpynt är heller inget för mig. det kommer inte över tröskeln. har en fin samling med äldre pynt, bara gamla stjärnor och stakar, gamla juldukar, röda träljusstakar, tomteparader i papper, flaggband, fragila julkulor i glas osv osv. får utslag av nytt masstillverkat julpynt i plast, usch..

    SvaraRadera
  5. Khina: Jag ser också fram emot alla "julpyntade" retrobloggar som jag antar kommer att dyka upp...
    Christin: Vi verkar ha samma smak! :)
    Trillivippa: Karaff o glas i samma stil som fatet...låter intressant. Ska jag spana efter.
    Allt det gamla goda: Håller helt och hållet med dig!

    SvaraRadera