3 mars 2012

Inget loppis på flera dagar!


Det har inte blivit så mycket loppisletande i veckan. Orsaken är den att familjen Åkesson har utökats med sisådär ett 20-tal individer. Vi har blivit med akvarium. Det räckte med att minsta sonen började knysta så smått om att "det skulle vara kul att ha egna fiskar", så drog den djurtokiga mamman iväg med honom till närmsta djuraffär.
Två saker har jag kommit underfund med under denna korta tid vi haft akvariet.
1. Det är oerhört fridfullt att bara sitta vid akvariet o studera fiskarna, lyssna på vattnet som porlar...
Läkare borde skriva ut akvarium på recept till stressade och utbrända människor.
2. Firrarna är helt omöjliga att fånga på bild. Först glidsimmar de så fridfullt, men så fort jag bara närmar mig med kameran får de damp och kastar sig ner bland växterna. Så det fick bli en bild på mestadels växter. Men de är ju vackra de också.
Simma lugnt!

3 kommentarer:

  1. Jag hade ett akvarium för ett antal år sedan. Och jag lärde mig att man skall ha växterna i karantän ett tag innan man släpper dit fiskarna. Fick nämligen snigelinvation som tog kål på fiskarna - det fanns ägg på växterna. Men dina växter är förmodligen OK redan från början.

    SvaraRadera
  2. @form55 Jo, vi har först haft akvariet med bara vatten, stenar, pump o värmare i ett antal dagar. Och sedan med växter en vecka. Och nu äntligen har vi kunnat stoppa i fiskarna!

    SvaraRadera
  3. Här kommer en tävling som kanske passar dig och dina läsare. Här har man chansen att vinna boende i Bruno Mathssons unika glashus i Kosta helt inredda i 50-60 talsstil.

    http://www.glasriket.se/sv/Novasol---Tavling1/

    SvaraRadera