28 januari 2012

Lördagsnöje



Löningslördag, och vad gör fru Åkesson då? Åker och storhandlar mat och kläder till sin hungriga och stora barnaskara? Inte! Hon åker iväg på loppisrunda alldeles själv till grannkommunen. 
Jag kom hem mycket nöjd, dock med en något tunnare plånbok.



Flera Vinetaskålar. På senaste tiden har de smugit sig hem med mig, och de blir bara fler och fler. Jag läste på Dollybirdretros sida att hon samlar och ska komma upp till  52 stycken till nyår. Med en här takten lär jag också vara det. Vi får väl se vem som blir först...



Det här måste väl ändå vara dagens fynd! En stringhylla, i och för sig ingen äkta, men det gör inget eftersom den som jag ska "hänga på" den på också är oäkta och har samma typ av gavlar. Priset på 475:- tyckte jag också var helt OK.
Nu ska den bara upp på väggen. Bild kommer på bloggen såklart!



Liten söt korg av pärlor med glasinsats.


En vas i fina färger. En sån där typisk grej som man köper fast man inte alls behöver den, men den är ju så söt...


Den haär glasskålen tyckte jag var så läcker. Är det någon som vet varifrån den kan vara?


Visst har han något galet över sig, spelmanspojken? Se bara hur han håller fiolen! Och den galna blicken ska vi inte tala om...


Två stycken Köksalmanack, denna gången från det glada 70-talet. Jag vet inte om matlagningskonsten från detta decennium är något jag ämnar införa i det Åkessonska köket. Men en sak är säker, det är underhållande ( och ibland lite småäcklig) läsning, och bilderna är fina...

4 kommentarer:

  1. Jag vet inget om den orangea skålen tyvärr.

    Kul att du hittade en sådan skål med pärlor runt. Jag har en och brukar hålla utkik efter fler. Men ser aldrig några.

    Loppisen jag var på igår hade flera "falska" stringhyllor, men kollade aldrig vad de kostade. Det fanns en äkta som säljaren tog 600 för. Helt ok pris numer verkar det som, men ett av hyllplanen var lite trasigt i faneren tyvärr. Har själv en nästan likadan hylla som du köpt. Fin!

    SvaraRadera
  2. gillar verkligen dessa pärlsaker.
    Har funderat över var man fick mönster till dem. Skulle vara roligt om någon visste mer om hur de syddes.
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Jag har en sån där liten prylhylla i teak och där hade din speleman passat in :) Och han ser visst lite frenetisk ut i sitt spelande!

    Stringhyllorna är rätt så populära nu och då tänker jag tillbaks att för några år sedan så sålde jag ett par på en bordsloppis för 100 kr,,,men jag hade tyvärr ingen plats för dom och kom nog till glädje för någon annan.Men de är jättefina ihop som du har dom,,, :)

    SvaraRadera
  4. Många kul fynd du gjorde i lördags.Försöker också samla på Vineta, helst i grönt, men hittar faktiskt sällan några delar. En liten skål/fat i somras men inte i samma storlek som dom tre andra. Sen har jag en stor skål och den avlånga du köpte nu.
    Stringhyllor är aldrig fel och köksalmanackor är kul. Den söta vasen hade jag nog också köpt trots att jag har fler småvaser än jag nånsin behöver.

    SvaraRadera