3 augusti 2011

Ego Stengods?

















 Åkte på marknad idag och hittade de här små miniorkidéerna. Visst passar de bra till plasbandskrukan och Ekebykruka modell mindre? Fruktfatet som skymtar i bakgrunden gillar jag jättemycket. Det är i orange, så där härligt "fet" plast med frukmotiv  i botten.



Tidigare i veckan köpte jag den här fågeln. Tyckte den var så jättesöt. I botten är den stämplad " Ego Stengods Fischer". Googlade lite på det och hittade fler figurer från Ego Stengods. Bland annat finns fågeln i fler färger (ska jag hålla utkik efter). Flera olika fiskar hittade jag också. Kom då på att jag nånstans har en fisk som påminde om dessa. Och mycket riktigt, den lilla fisken på bilden stod det Fischer under. Den har stått på en av mina stringhyllor i flera år.
Idag på ett loppisstånd på marknaden hittar jag så den stora fisken, kunde inte låta bli att köpa den. Början på en samling eller...

Den här keramikplattan som hänger i vardagsrummet hos oss fick jag se var också från Ego Stengods. Är det någon som vet mer än mig om detta. Är det en keramikfabrik som heter Ego eller... Lite nyfiken blir man ju.

3 kommentarer:

  1. Här finns en massa bra info om Ego:
    http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/ego.htm

    SvaraRadera
  2. Tack vad snällt!

    SvaraRadera
  3. Visst är det början på en samling!;) Gillar lejonen. Det blir häftigt med en hel familj. Julstakarna i förra inlägget var ju ett superfynd! Trevligt;)

    SvaraRadera