7 juli 2015

Besök i Skattkammaren



I orten där jag jobbar finns en antikhandel som bara är öppen på somrarna. Skattkammaren heter den. Väl värd ett besök, även om utbudet är lite för mycket med betoning på sekelskiftet och däromkring. Alltså lite för gammalt för mig. Men det finns mycket, och även jag hittade lite små saker att ta med hem.


Denna lilla tingest köpte jag utan att veta vad det egentligen var, men bruksföremål i originalkartong är något som jag alltid köper om priset är lågt dvs. Vad den sedan ev ska användas till kan man luska ut hemma. Nu var det ju inte så svårt eftersom bruksanvisningen låg kvar i kartongen, och fastän den var på tyska var den relativt lätt att tyda. Det är helt enkelt en äggkokare där man knäcker ägget i glasbehållaren, kokar allt för att sedan äta det direkt därifrån. Jag ser inte riktigt meningen med detta, då ägget i sig redan så att säga ligger i en behållare som lämpar sig mycket bra för just kokning.
Men söt är den iallafall, och efter en snabb googling där jag hittade ett ex på Ebay som de skulle ha 65 euro för framstod mitt lilla utlägg på 20 kronor som ett jättefynd!  



Min första Paroljusstake, och i kartong dessutom! Nu gäller det bara att hitta ett gäng sådana där tunna ljus också.


Fyra snygga skedar med riktigt långt skaft. Perfekt storlek till sylt och annat gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar